Étkezz Ésszel!

Étkezz Ésszel!
Készült: Kézzel & Szeretettel

Alapanyagok

Néhány szó a RealFood alapanyagokról… 1. rész

A RealFood márka olyan élelmiszereket jelöl, amelyek valóban tápláléknak nevezhetők beltartalmuk alapján. Minden összetevő tudományos evidenciák alapján lett kiválasztva, olyan alapanyagok nem kerülhetnek bele termékeinkbe, amik ne lennének biztonsággal fogyaszthatók. Célunk, hogy ezek a különleges alapanyagok minél szélesebb körben ismertté váljanak, és használatukra buzdítsunk mindenkit, aki törődik az egészségével!


Szezámliszt

A szezámliszt a szezámmag hideg sajtolásával készül. Íze a szezámmagra hasonlít, viszont a benne található, omega6 zsírsavakban gazdag olaj el lett belőle távolítva, így bátran süthetünk vele, nem alakul transzzsírsavakká és egyéb, a szervezetünket károsító anyagokká. Fehérje- és ásványianyag-tartalma majdnem duplája a szezámmagénak. 100 g szezámliszt 540 mg magnéziumot tartalmaz, ami a hivatalos ajánlás (NRV: beviteli referenciaérték) 144%-a, 1500 mg kalciumot, ami az NRV 187,5%-a, 22 mg vasat, ami az NRV 157%-a… Így, ha ilyen liszttel készült ételeket fogyasztunk, hamarabb jól lakhatunk, mert a szervezetünk minőségi tápanyagokat kap. Olyan ásványi anyagokhoz juthat, amikhez hagyományos snackekből, tésztaételekből soha.


Tápióka keményítő

Az Afrikában és Dél-Amerikában őshonos manióka gyökeréből készülő, egészséges keményítő. Selymesebb ízű és könnyedebb állagú, mint a búzaliszt. Nem tartalmaz fitátokat, lektineket, szaponinokat, amik áteresztővé tehetik a bélfalat, és gátolják a tápanyagok felszívódását. Szervezetünk lassan bontja cukorrá, így fogyasztásával elkerülhetjük a finomított szénhidrátok által okozott vércukorszint-ingadozást, mégis elegendő energiához juthatunk.


Lowcarb tápióka keményítő

Olyan hozzáadott prebiotikus (rezisztens) keményítőket is tartalmaz, amelyek ellenállnak az emésztésnek, és a vastagbélig eljutva, az immunrendszer megfelelő működéséhez szükséges baktériumok szaporodásának adnak táptalajt. Fogyasztásával az általános emésztési problémák rövid időn belül megszűnhetnek.

Mandula

Az egyik kedvenc magunk, nem véletlenül. Kiemelkedő kalcium-, magnézium-, kálium- és B-vitamin tartalma miatt jó hatással van a csontok fejlődésére és azok állapotának megőrzésére, az idegrendszer és az agy működésére. E-vitamintartalma hasznos a szabadgyökök leküzdéséhez, csökkenti a szervezetet érő oxidatív stresszt, így lassítja az öregedési folyamatokat. 100 g mandulában minimum 25 g E-vitamin található, komplex formában, tehát nem csak d-alfa tokoferolt tartalmaz, hatása így szinergiában érvényesül. Zsírsavak közül a legtöbbet egyszeresen telítetlen, esszenciális omega6 zsírsavakból tartalmaz, így olajával csak alacsony hőfokon süthetünk. Többszörösen telítetlen olajsavból tartalmaz még sokat (omega9), ami csökkenti a HDL koleszterin szintjét, ezáltal védelmet nyújt a vérkeringési zavarokkal szemben. Napi néhány szem mandula sokat segíthet egészségünk és fittségünk megőrzésében.


Kókuszolaj

Magas MCT zsírsavtartalma miatt segíti a zsírban oldódó vitaminok felszívódását, és segíti az emésztést. Főleg telített zsírsavakat tartalmaz, melyek elég stabilak ahhoz, hogy magas hőmérsékleten süssünk vele. Transzzsírsavakká biztosan nem alakulnak. Sokkal finomabb a vele/benne sütött étel, mert füstpontja magas és nehezebben ég meg. Akárhányszor fel lehet használni. A finomított kókuszolaj íze semleges, állaga szoba hőmérsékleten olyan, mint a disznózsír, 25 fok felett viszont folyékony, és minél jobban emelkedik a hőmérséklete, annál átlátszóbb lesz. Nem szükséges hűtőben tartani, a halmazállapot-változás nem árt neki. Az extra szűz kókuszolaj kicsivel szilárdabb, tiszta fehér színű és isteni kókuszillata van. 30 fok felett már teljesen átlátszó olaj. Nagyon szeretjük használni édes süteményekhez, mert kevesebb édesítőszer mellett is édesít. Kiválóan alkalmas bőr- és hajápolásra is, én a naptejemet is ebből készítem. Magas telített zsírsav- és laurilsav-tartalma miatt antibakteriális (nem tudnak benne a baktériumok szaporodni), így a kisebesedett, nehezen gyógyuló száraz bőr ápolására is alkalmas.


Természetes édesítőszer: eritrit

Riasztóan hathat az „édesítőszer” kifejezés és az „E-szám”, de fontos tudni, hogy ezeket előírás szerint fel kell tüntetni minden olyan édesítőszeren, ami nem cukor. Édesítőszer az aszpartám is, ami nem mellesleg egy erős idegméreg, így a 2 édesítőszer összehasonlíthatatlan, mégis egy kategóriába tartoznak a Magyar Élelmiszerkönyv besorolása szerint. Egyetlen közös tulajdonságuk, hogy édesek. Míg az aszpartám egy laboratóriumban előállított vegyület, addig az eritrit zöldségek fermentálásával jön létre. A fermentáció azt jelenti, hogy mikroorganizmusok bontják le a szénhidrátokat, jelen esetben poliolokká. Így készül a savanyú uborka és a sör is.


Kókuszvirág cukor

A kókuszpálma virágának nektárjából készül. Úgy állítják elő, hogy a bimbóit megmetszik, és a belőlük kifolyó nektárt begyűjtik, majd alacsony hőmérsékleten sűrítik, végül szárítják. Így megőrzi az értékes hatóanyagokat, ásványi anyagokat. Magas melasztartalommal bír. Könnyen karamellizálható, így kiváló konyhai alapanyag. Glikémiás indexe alacsonyabb, mint a cukoré, azonban szénhidráttartalma magas, így mértékkel használjuk. Egészen kis mennyiségben is érvényesül finom, karamellás íze.


Mandulatej

A kexeinkhez felhasznált mandulatejet mi készítjük teljesen adalék- és édesítőszer-mentesen, nyers mandulából és tisztított vízből, Chufamixszel. A Chufamix egy nyerstej-készítő, mely spanyol innovációs termékdíjat nyert. Nem csoda, hiszen egyszerű és nagyszerű! 2-3 perc alatt elkészíthetünk vele 1 liter bármilyen mag- vagy gabonatejet. A Chufamixről részletesen itt olvashat.

A mandulatej sokkal gazdagabb ízű és beltartalmú, mint a tehéntej. Nem tartalmaz állati növekedési és egyéb hormonokat, laktózt és tejfehérjét sem. A laktózmentes tej nem igazi alternatíva, hiszen a tejben élő baktériumkultúrák folyamatosan dolgoznak (fermentálnak), és többek között laktózzá bontják a tejfehérjéket. A tej nem egy stabil összetételű ital, folyamatosan bomlik (romlik), és hogy milyen irányba, azt a benne lévő enzimek, baktériumok és gombák határozzák meg. Még ha létezik is laktózmentes tej, az nem azt jelenti, hogy anyagcsereszinten alkalmazkodni tudunk a tehén anyatejének többi hormonjához. A legbiztonságosabb, ha kerüljük a tehéntej fogyasztását, így elkerülhetjük a szervezetszintű gyulladást, és ezáltal az immunrendszerünknek megengedjük, hogy azzal foglalkozzon, amivel kell neki. Így ha találkozik valamilyen ártalmas baktériummal vagy vírussal, fel tudja vele venni a harcot, mert nem folyamatosan a tehéntejben lévő kórokozókkal és hormonokkal küzd. Aki nem hiszi, csak próbáljon ki 3-4 napot tej és tejtermékek nélkül (nem lesz könnyű, mert mindenben van, és unalmas olvasgatni az apró betűs összetevőket), és meg fog lepődni, hogy évek óta tartó eü. problémái javulni fognak! Saját tapasztalatból tudom, hogy pl. allergiás, asztmatikus tünetek, elhúzódó megfázás vagy influenzaszerű tünetek, lassan gyógyuló sebek, ekcéma, ízületi fájdalmak, körömgombásodás, fejbőrviszketés… szinte azonnal enyhülnek. Tartós eredmény viszont csak teljes átállással érhető el, ami nagyon nehéz, hiszen a tej függőséget okoz, és mint írtam, mindenben van. De megéri! A mandulatej nagyon finom és laktató, mi nagyon szeretjük, és már egyáltalán nem hiányzik a tehéntej. Kiváló alternatíva lehet még a kókusz- és kesudiótej is, illetve alkalmanként a rizstej (ez a legolcsóbb).



Ha szeretnéd megosztani a véleményed, itt megteheted: