Étkezz Ésszel!

Étkezz Ésszel!
Készült: Kézzel & Szeretettel

IMG-3463

Hogyan ne vegyünk ételnek álcázott ipari hulladékokat? Vagyis minden ami E, az ehetetlen?

Te is aggódsz az E számok miatt az élelmiszerben? Vadászod a mentes kajákat? Engedd meg, hogy segítsek egy kicsit, és megmutassam, hogy nem minden E szám takar valami szörnyűséget!

Nem is olyan egyszerű feladat méregmentes ennivalót találni a piaci árverseny és mesterséges igénykeltés miatt.

Gondolkodtál már azon, hogy például kiknek kell a gumicukor? Ki a célcsoport? (Gyermekek, akiknek tetszenek a színes édességek.)

A szervezet ellene nélküle, semmilyen hasznos tápanyagot nem tartalmaz, de élelmiszernek minősül. Nem nélkülözhetetlen az egészséges, teljes élethez…

Legtöbben, ha tudnák, hogyan készül, nem ennék meg! Tulajdonképpen a legtisztább állati enyv (zselatin) van mindenféle színezékkel és rengeteg cukorral összefőzve…

Nem épp gyermekeknek való csemege! Bár a zselatin nem káros, sőt szükségünk is van rá, de hasznosabb nem gumicukor, hanem kocsonya formájában.

Hasznos tippek bevásárláshoz:

Először is, ha szükséges, vigyünk magunkkal olvasószemüveget, vagy nagyítót, mert az apró betűs részekben bujkál az ördög.

Legyünk türelmesek és mindig olvassuk végig az összetevőket.

Ha nem találjuk egyből magyarul, akkor keressük tovább, mert a forgalmazó köteles magyarul is feltüntetni az összetevők listáját!

Nem biztos, hogy a megnyerő csomagolás, a burkolt üzenet, ami vásárlásra késztet, megfelelő a mi érdekeinknek!

Például, attól, hogy valami „csökkentett energiatartalmú” , nem biztos, hogy kifejezetten diétás vagy egészséges, lehet, hogy aszpartam van benne cukor helyett, vagy az eredeti termékhez képest csökkentett energiatartalmú.

Mondjuk 10 g cukor 1 dl üditőben akkor is sok, ha az eredetiben 20 g volt.

A legjobb példa erre az energiacsökkentett ásványvíz. Nyilván nem a tiszta vízhez képest csökkentették az energiatartalmát, hanem valamelyik termékükhöz képest..

Érdemes mindig megvizsgálni az ár-érték arányt is.

Vannak lehetetlen olcsó termékek, ezek valószínűleg ehetetlenek.

Lehetetlen olcsónak azt nevezem, amit biztosan nem lehet annyi pénzből előállítani, mint amennyibe a végfelhasználónak kerül. (pl. zacskós leves, kristálycukor)

A teljesség igénye nélkül, a kerülendő anyagokról és a veszélyesnek tűnő, ám ártalmatlan összetevőkről egy kis lista:

Amit mindenképpen kerüljünk el, ha egészségesek szeretnénk maradni:

  • (gén)módosított összetevők : genetikailag avatkozhatnak be testünk működésébe!
  • búzaliszt (finomliszt, teljes kiőrlésű, tönköly és társaik) :glutén-és gyorsan felszívódó szénhidrát tartalma miatt kerülendő
  • tehéntej (és más állatok anyateje sem ajánlott) és tejtermékek (kivéve a hosszan érlelt sajtok, mértékletesen) Természetesen beleértve a tejpor, tejsavópor, tejszínpor, kazein, nátrium-kazeinát is.
  • kristálycukor, cukor, glükóz-fruktóz szirup
  • burgonya, kukorica, szója, hüvelyesek, földimogyoró
  • aszpartam (édestőszer), ami nagyon erős idegméreg!
  • tartósítószerek (kivéve pl. E 300 aszkorbinsav, ami C-vitamin) pl. nitritek
  • transzzsírok,részben-vagy egészben hidrogenizált növényi olajok, margarinok, mert ezek soha nem bomlanak el.
  • ízfokozók, pl. nátrium-glutamát E621, különösen veszélyesek, mert túlevésre késztetnek, függőséget okoznak és érzéketlenné tehetik az ízlelőbimbókat. A natúr ízek íztelennek tűnhetnek miatta.
  • mesterséges színezékek, pl. E110 Sunset yellow. Összefüggésbe hozták a hiperaktivitással, egy brit kutatásban.

Ami veszélyesnek tűnhet az E-szám miatt, de nem az:

  • eritrit, xilit E967-968 (természetes édesítőszer, cukoralkohol)
  • guar vagy xantán gumi (természetes anyag, állagjavító)
  • aszkorbinsav, E300 ami C-vitamin
  • glükonorolakton, E575 (állományjavító, térfogatnövelőszer, amit instant élesztőként használnak, de az emberi szervezetben a sejtanyagcsere közben is keletkezik, tehát nem veszélyes)
  • kurkumin E100, ami a kurkuma egyik hatóanyaga, sárga színezékként használják
  • riboflavin E 101, ami a B2 vitamin
  • tejsav E270, melynek semmi köze a tehéntejhez!
  • szorbit, mannit E420-21, édesítőszerek, melyek elfogadhatóak kis mennyiségben, szintén cukoralkoholok, mint a xilit és az eritrit
  • konjak glükomannán E425, a legiszákosabb rost, ma már több helyen is kapható  egy teáskanállal be lehet sűríteni 1 liter folyadékot pudingszerűre.
    Ördögnyelv néven fogyasztószerként is árulják (persze méregdrágán), de nem éget zsírt, csak egy jó minőségű rost, ami könnyíti az emésztést és kalóriatartalma alacsony, szénhidráttartalma pedig nincs.
  • Szódabikarbóna, nátrium-karbonát E500
  • E 901 méhviasz

Biztosan sok mindent kihagytam, de a Wikipédián elérhető a teljes lista. https://hu.wikipedia.org/wiki/E-sz%C3%A1mok#E100.E2.80.93E181

Csak arra szeretném felhívni a figyelmet, hogy nem minden méreg, ami E számmal rendelkezik, és nem minden hasznos a szervezetnek, ami ehető.

Sok anyag kizárólag a profit miatt kerül bele ételeinkbe és ezek fogyasztását csak úgy lehet kiküszöbölni, ha elolvassuk az összetevőket és nem veszünk ilyesmit.

Szupermarketekben egyébként nem sok olyan termék van, ami minden kritériumnak megfelel.

Emlékszem, amikor először próbáltam bevásárolni glutén,- cukor,- tej,- és adalékmentesen. Órákat töltöttem az áruházban és alig vettem valamit.

Például csak egyetlen olyan ketchupot találtam, amiben nincsen génmódosított keményítő! Persze cukor ebben is volt!
Azóta már kevésbé vásárolok szupermarketben, inkább a piacokon és kisebb boltokban.
Igyekszem mindent organikus forrásból beszerezni.

így sem lehetek teljesen biztos abban, hogy a vásárolt áru vegyszermentes, de legalább én főzök belőle, megfelelő zsiradékot, ásványi sót, glutamátmentes fűszerkeveréket használva, eritrittel édesítve.

Tudom, hogy nem mindenkinek van ideje főzni és azt is, hogy nem mindenki kel azért korán szombaton, hogy piacozzon, de annyit mindenki megtehet az egészsége érdekében, hogy megválogatja, hogy mit eszik!

Szóval el kell olvasni az összetételt minden körülmények között. Ha olyan hosszú a lista, hogy nem bírjuk elolvasni és tele van idegen szavakkal, biztos hogy meg akarjuk enni?

Jó gondolkodást és olvasgatást kívánok!

Ha kérdésed merül fel, fordulj hozzám bizalommal, csatlakozz a Facebook Ésszel Étkezők csoportjához!



Ha szeretnéd megosztani a véleményed, itt megteheted: